Зіслання Святого Духа

2013-06-22 04:00

«А Ісус підійшов і промовив до них та й сказав: 
Дана Мені всяка влада на небі й на землі. 
Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх 
в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа» (Мт. 28:18-19)

День Святої Трійці, П'ятдесятниця, День Зіслання Святого Духа, Зелена неділя – одне з найважливіших християнських свят. Цього дня у православних храмах правиться одна з найурочистіших та найвеличніших служб в році. Підлогу храму устеляють свіжоскошеною травою, ікони прикрашають березовими гілками. А наступного дня, у понеділок, святкують День зіслання Святого Духа.

Свято це – нагадування про святу Трійцю: три відомі прояви, іпостасі Всевишнього – Бог-Отець, Бог-Син та Святий Дух. «Ідіть, научайте всі народи, хрестячи їх в Ім’я Отця, і Сина, і Духа Святого» (Матвія, 28, 19) – так наставляв своїх учнів Христос невдовзі після Воскресіння.

У Біблії немає безпосередньо викладеного вчення про Святу Трійцю. Ще в Старому Заповіті знаходимо місця, де Бог говорить про себе у множині (наприклад, Буття 1:26 та 11:6-7), а також у посланнях апостолів:

«Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога й Отця, і причастя Святого Духа нехай буде зо всіма вами! Амінь.» (2 Кор. 13:13)

Вважають, що на триєдність Бога вказує Пролог Євангелія від Йоана:

«На початку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово.» (Ів. 1:1)

«Слово сталося тілом, і перебувало між нами, повне благодаті та правди, і ми бачили славу Його, славу як Однородженого від Отця.» (Ів. 1:14)

Тут під Богом розуміють Отця, під Словом – Сина: тобто Син був одвічно з Отцем і вічно був Богом.

Після рішення Ельвірського Собору (306 р.) у Церкві було запроваджене окреме свято в честь Святого Духа. Синод у Сансі (1140 р.) дав глибоке визначення: «Святий Дух є душею світу». У давнину свята тривали не два дні, а цілих сім.

Свою назву свято отримало у честь сходження Святого Духа на апостолів, яке їм Ісус Христос пообіцяв перед Вознесінням на небеса. Після Вознесіння Ісуса апостоли перебували в Єрусалимі, у Вечірнику, очікуючи «обітниці Отця». Тому в Католицькій Церкві прийнявся звичай новенни – дев’ятиденної молитви в очікуванні на свято Зіслання Святого Духа.

Це свято виразно євангелізаційне. Апостоли, які вийшли разом із самим Христом-Богочоловіком з юдейської традиції, у Святому Духові отримали дар промовляти до людей різними мовами. «Як Петро говорив ще слова ці, злинув Святий Дух на всіх, хто слухав слова. А обрізані віруючі, що з Петром прибули, здивувалися дивом, що Дар Духа Святого пролився також на поган. Бо чули вони, що мовами різними ті розмоляли та Бога звеличували…» (пор. Діян 10, 44-46).

Саме зі сходження Святого Духа на апостолів починається історія створення святої, вселенської (кафолічної) апостольської Церкви. Від неї беруть свої корені всі сучасні християнські громади нашої планети. Тому це свято ще називають днем народження Церкви.

У східній традиції день Зіслання Святого Духа святкують як свято Пресвятої Трійці. Римо-Католицька Церква виділяє окреме святкування на честь Третьої Особи Трійці, найбільш таємничої і мало знаної, і дає своїм вірним нагоду замислитися над Духом, Його присутністю, роллю і значенням у житті кожного християнина та цілої Церкви. Це величне свято відзначає і більшість протестантів (але його не визнають Свідки Єгови).

Святий Дух нас звільнив з неволі, покликав до свободи, нас всиновив. На стихирах великої вечірні П’ятдесятниці читаємо: «Все подає Святий Дух. Він виливає пророцтва, вдосконалює священиків, невчених навчив мудрости, рибаків явив богословами, об’єднує увесь збір церковний. Утішителю, єдиносущний і співпрестольний Отцю і Синові, слава Тобі».

«Через Святого Духа, − каже святий Василій Великий, − відбувається повернення до раю, піднесення до небесного царства, привернення синівства. Через Нього можемо Бога звати Вітцем, можемо стати учасниками благодаті Ісуса Христа, зватися дітьми світла, брати участь у вічній прославі…» (Про Святого Духа, гл. 15).

Дари Святого Духа справді великі й щедрі. Святий апостол Павло каже: «Плід Духа: любов, радість, мир, довготерпіння, лагідність, доброта, вірність, тихість, здержливість» (Гал. 5, 22-23).

У цей світлий день не лише подякуймо Богові за Його Духа, а й пригадаймо християнську гідність «царства священиків». Якщо Господь пiдняв нашу природу настiльки, що з’єднав її з благодатними даруваннями Святого Духа, то ми повиннi шанувати свою природу i поводитися згiдно з її достоїнством. Дух провадить Церкву і повчає кожного вірного. Сам Святий Дух від початків Церкви свідчить, що Спасіння має бути проповідуване всім – не «застережене» для окремої, вибраної групи осіб. Церква є Вселенською насамперед у проповідуванні Слова Божого «до краю землі».

Джерела:

- http://www.credo-ua.org/2013/05/63822
- http://www.osbm.org.ua/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=220&Itemid=486
- http://www.truechristianity.info/ua/propovidi_ua/propovidi_na_zislannya_svyatogo_duha.php

http://bit.ly/12nSNqY
- http://bit.ly/12nSPPt

Автор: Ірина Сулик






Задати запитання, залишити коментар


*Ім’я або Nickname

Email:
*Доповнення, запитання, коментар (до 1000 символів)


*обов’язкові поля для заповнення


Video Fb Vk Tw Google Mail Rss
Календар подій



Arrow-up