Єрархи-святителі віри Христової: Василій, Григорій, Йоан

2014-02-11 23:40



12 лютого церква оспівує і прославляє трьох святителів за їхню гарячу любов до Бога і ближнього, непохитну віру, значення для святої Церкви, світлі чесноти, Божу мудрість та заступництво. "Василій — божественний ум, — співаємо на стиховні малої вечірні, — Григорій — божественний голос, Йоан — прегарний світильник. Хай будуть прославлені три визначні угодники і служителі Тройці". У стихирі на стиховні вечірні сказано: "Духа органи, грому божественного труби, блискавки проповідництва, світильники всесвітлі, золоті і світоносні в Бозі, преблаженний Василію, Григорію всемудрий, всезолотий і всечесний Йоане".


Василій Великий
    Перша знаменна віха св. Василя як архіпастиря - це безстрашність у визнанні й обороні ортодоксальної віри. З глибокої віри випливала його друга знаменна ціха: жертовна любов до Бога і ближнього. Жертва — це мова любові. У св. Василя мова жертви була дуже сильна й активна, його любов завжди була готова підтримати приятелів і ворогів, завжди чуйна й обіймаюча. Для бідних, старих, хворих, опущених, сиріт і вдовиць він будує великі добродійні заклади, які творили наче осібне місто поблизу Кесарії, і від його імені отримали назву Василіяди. Св. Василь - ревний апостол живого слова-бесіди. Проповідь у його часи була дуже важливим, могутнім і практично єдиним чинником у навчанні святої віри. Св. Василій — це проповідник і бесідник з Божої ласки, його слово палке, вогненне, пориваюче. Св. Єфрем Сирин оповідав, що коли зайшов до церкви у Кесарії, де проповідував св. Василь, то побачив білого голуба на його рамені. Св. Василь Великий - митець і апостол пера. Недовго прожив, але багато написав. Його велика духовна спадщина - твори догматичні, моральні, аскетичні, полемічні, пояснення св. Письма і 366 листів.

Григорій Богослов
    Святий Григорій Назіанзин увійшов в історію християнської богословської думки під іменем «Богослов». Як інші отці-кападокійці, він багато працював над уточненням тринітарної термінології. Церква його шанує як богослова Святої Трійці, але це не означає, що лише одне питання він досліджував. Вивчав Григорій Богослов і людину загалом. Якщо св. Василій Великий зачепив тему про людину більше з погляду аскетико–виховного, то св. Григорій Назіанзин розглядає її (тему) різносторонньо і набагато глибше. Він не створив своєї антропології, як і не створив цілісної тринітарної системи, але в його окремих словах та віршах розкидано багато важливих думок про людину та її призначення. Він говорить про людину з великою повагою та любов’ю, вірить у високе призначення людини.

Григорій Богослов не залишив жодного тлумачення книг Священного Писання. Він не писав великих полемічних трактатів. Його п’ять богословських слів дали йому славу «Богослова». Писати він любив й умів. Менш практичний у житті, аніж св. Василій, св. Григорій є більш точним та глибоким в догматичних виразах. Як оратор, він перевершує друга, але як князь Церкви - він йому поступається, як кажуть деякі дослідники. Мало хто зі святих отців так не остерігався виявити свою людськість, як це робив св. Богослов Назіанський.



Йоан Золотоустий
Святий Йоан Золотоустий був унікальним. Проповідь була невіддільною частиною його життя і душі. "Не можу одного дня проминути, — каже він своїм слухачам, — щоб вас не накормити зі скарбів Святого Письма". Мав слабке здоров'я, але коли виходив до проповідниці, то відновлював свої сили. Він сам про це говорить так: "Проповідування робить мене здоровим. Як тільки відчиню свої уста, то зникає всяке умучення". Своїми проповідями він захоплював великі маси. У проповідях дає гарне пояснення великої частини Святого Письма Старого й Нового Завіту. За свої палкі і поривисті проповіді він отримав назву Золотоустого. Святий Йоан Золотоустий як священик і як єпископ цілком відданий своїй Церкві і своїм вірним. Він великий приятель і опікун убогих, удів і сиріт, його світлі таланти вознесли його на архиєпископський престол столичного міста Царгорода.

Святий Йоан Золотоустий — це ревний і повний жертви пастир, незрівнянний бесідник, учитель віри й моралі. До нас дійшло понад 800 його проповідей, книга «Про священство» та багато листів. На наших землях ще за княжих часів нічиїх проповідей так не знали і не читали, як його.



Використано джерела: Вікіпедія, "Пізнай свій обряд"

.

Підготувала Марія Тракало






Задати запитання, залишити коментар


*Ім’я або Nickname

Email:
*Доповнення, запитання, коментар (до 1000 символів)


*обов’язкові поля для заповнення


Video Fb Vk Tw Google Mail Rss
Календар подій



Arrow-up